chaggal kimi yashamiyakh hayatta yashirikh yashiyakh janavar kimi

ben turkam

فوتبال بازي هزار ساله تركان

+0

بؤلوم :

فوتبال، بازي هزار ساله تركان: تپوك از فعل تپمك (لگد زدن) آمده است. با استناد به كتاب هزار ساله ديوان لغات الترك محمود كاشغري، ترك ها نزديك به هزار سال قبل، نوعي از بازي فوتبال به نام تپوك را انجام مي داده اند.

بنا به كتاب ديوان لغات الترك، ترك ها در حدود هزار سال قبل با ذوب كردن سرب و تبديل آن به جسمي كروي كوچكي به نام "آغيرشاق" و پيچيدن آن در موي بز يا پوشش هاي نرم، جسمي شبيه توپ فوتبال درست كرده و با آن بازي مي كرده اند.

دليل اينكه چرا توپ در 1000 سال پيش از هسته سربي ساخته مي شده بنظر مي رسد كه : وقتي توپي را از پشم بز كه بسيار مقاوم و مرتجع مي باشد، مي ساختند به خاطر سبكي بسيار زياد آن، هنگام شوت زدن احساس بدي به بازيكن دست مي داد و فوتبال مفرح نبوده و كسل كننده مي شد. اين گلوله سربي كوچك به خاطر اينكه در آن زمان تكنولوژي در حد حال حاضر نبود. لذا نقش سنگين كردن توپ را ايفا مي نمود. همچنين بخاطر سنگين بودن گلوله سربي به اندازه كافي، فاصله مركز تا سطح توپ كه از موي بز پوشيده شده بود، به اندازه دلخواه نرم و قابليت ارتجاعي مناسب داشت.

بنا به نوشته ويكي پديا اولين سوابق ثبتي آنچه كه احتمالاً قديمي‌ترين فعاليت شبيه به فوتبال به حساب مي‌آمده را مي‌توان در دست نوشته‌هاي چيني در دوره سلسله "هان" و حدود قرن دوم قبل از ميلاد پيدا نمود كه چينيان با لگد زدن به توپ چيزي شبيه فوتبال بنام " نسو- كوه" بين نظاميان داشته اند كه قوانين آن با فوتبال امروزي كاملا متفاوت بوده است. 

اولين بار به سال 1848 در دانشگاه كمبريج انگلستان بازي فوتبال امروزي تعريف و با قوانين امروز به ثبت رسيد. و درسال ۱۸۶۳ قوانين خاصي برآن نهادند كه به مقررات كمبريج معروف است. درسال ۱۹۰۴ فدراسيون بين المللي فوتبال(فيفا) تاسيس شد.

نكته آخر اينكه واژه " ايدمان /Idman " در زبان تركي به معناي "تمرين و ورزش" مي باشد و ورزش در زبان فارسي از ورزيدن مانند ورز دادن خمير آمده است. براي اين كلمات در انگليسي: sport, game,play, play , competition, ... وجود داردكه هر يك در انگليسي معاني مختلفي دارند. 


یازار : atababak یکشنبه 26 خرداد 1392 | باخیش لار (0)

آنا یارپاق

آرشیو

turk

ایلگی

آختاریش

 

بؤلوم لر

 

یولداش لار

سون یازیلار

تاريخچه هفت هزار ساله زبان تركي در آزربايجان

نام هاي پسرانه تركي پرطرفدار

نام هاي دخترانه تركي پرطرفدار

عيد نوروز ميراث توركان

بابك خرمدين

ريشه نام اروميه

orum goli

turk

فوتبال بازي هزار ساله تركان

آرشيو

آبان 1393

آذر 1392

خرداد 1392

باغلانتی لار

سرگرمي و تفريحي صداي اذربايجان

سورغو

دومين شهر پر جمعيت ترك نشين كدام شهر است؟







سایغاج

ایندی بلاق دا :
بو گونون گؤروشو :
دونه نین گؤروشو :
بو آیین گؤروشو :
بوتون گؤروش لر :
یازی لار :
باخیش لار :
یئنیله مه چاغی :

ایمکان لار

RSS 2.0